Jak pracovat s pozorností návštěvníka Vašeho webu

04/07/2022

Dejme tomu, že se Vám povedlo optimalizovat marketingovou kampaň, která Vám na web “posílá” pravidelnou návštěvnost.

Máte pocit, že peníze, které jste vložili do kampaně, se Vám pořád nevyplatily?

Problém je nejspíš někde na Vašem webu. Podívejte se na Vaše stránky s nejvyšší návštěvností. Zdá se Vám, že návštěvníkova pozornost není dostatečně upoutána těmi důležitými prvky?

Prvek, na který se snažíme nasměrovat zákazníkovu pozornost, je nejčastěji výzva k akci (tedy např. pobídka k vyplnění kontaktního formuláře). Proč ne třeba nadpis? Nadpis je také velice důležitý, ale pokud dodržíte pár základních pravidel (nadpis by měl být velký, kontrastní a prostě být vidět hned po načtení), tak se málokdy stane, že si ho návštěvník nevšimne.

Nechápejte nás špatně, nadpisy jsou extrémně důležité, ale nasměrovat pozornost na výzvu k akci je mnohem složitější než dostat uživatele k přečtení nadpisu.

V tomto článku si ukážeme 5 způsobů, jak zviditelnit výzvu k akci, a poté 2 další spíše teoretické záležitosti související s pozorností.

 

1. Kontrast

Správné užití barev je na webu velice důležité. Na internetu se množí infografiky o psychologii spojené s jednotlivými barvami, ale důležitější než samotná barva je její kontrast, především pokud nám jde o získání návštěvníkovy pozornosti.

Správné nastavení barvy zajistí rychlejší a snazší přečtení požadované akce ze strany návštěvníka a uvedení jeho návštěvy webu do správného kontextu.

 

2. Prostor, mezery

Když vidíme prvek, který má velkou vzdálenost od všech ostatních, tak hned cítíme, že je důležitý. Nejenom to, taky si ho mnohem rychleji všimneme, a navíc si ho rychleji i přečteme.

 

3. Velikost

Zvětšením prvku na stránce dosáhneme toho, že až bude uživatel “skenovat” náš web, tak si nejprve všimne těchto větších prvků. To je důvod, proč jsou nadpisy větší, než zbytek textů – potřebujeme, aby byly přečteny jako první.

 

4. Seskupení

Shromážděním navzájem souvisejících prvků na stránce docílíme toho, že stránka bude dávat větší smysl. Návštěvník se nebude muset tolik snažit pochopit, o co nám jde

 

5. Zapouzdření

Prvky, které se nacházejí uvnitř nějakého bloku, jsou 1) Vnímány jako celek a 2) Viditelnější a poutavější. Proto je vždy dobrý nápad zapouzdřit svůj kontaktní formulář. Když už ne do bloku, tak mu aspoň dát okraje nebo stíny.

 

Poměr pozornosti

Výše jsme popsali 5 způsobů, jak zviditelnit výzvu k akci. Nyní si probereme trochu teorie, která Vám pomůže využít návštěvníkovu pozornost ku Vašemu prospěchu, jednoduše tím, že jí nebudete plýtvat.

Poměr pozornosti je poměr počtu akcí, které návštěvník může provést na webu ku počtu akcí, které chceme, aby provedl.

 

Vždy máme jednu nebo dvě akce, které jsou pro nás důležité. Pokud designujete přistávací stránku, měla by být jen jedna.

Pro větší počet splnění těchto akcí je třeba, abyste nerozptylovali návštěvníka jinými možnostmi. Čím méně možností, tím větší je šance, že uživatel provede tu, která je pro Vás skutečně důležitá.

Je pro Vás důležitější, aby návštěvník vyplnil poptávkový formulář, nebo aby se podíval na Váš Instagram? Pokud jde o klasické stránky, úvodní stránky atd., tak je dobré jednoduše snížit počet možností na minimum a zviditelnit hlavní výzvu k hlavní akci.

Pokud jde o přistávací stránku s jedním cílem, tak by na ní měl být jen jeden odkaz, jen jedna “klikatelná” věc, a tou je výzva k akci. Jen jedna – nedávejte návštěvníkům možnost se rozhodnout pro cokoliv jiného.

Naše pozornost je omezená. Neplýtvejte tedy pozorností svých návštěvníků.

Konzistence

Design neslouží k tomu, aby byl hezký. Vaše stránky s největší pravděpodobností nebudou vystaveny v žádné galerii. Lidé se na ně nebudou chodit dívat, aby se kochali jejich krásou.

Lidé budou Vaši stránku používat k tomu, aby dostali, co chtějí, a aby Vám dali to, co po nich chcete Vy.

Dobrý design stránky podporuje cíle stránky.

Takže nechcete, aby se lidé moc dlouho pozastavovali nad způsobem, jak jste graficky ztvárnili jednotlivé prvky. Naopak, je ve Vašem zájmu, aby si uživatelé designu moc nevšímali, a pokud možno přemýšleli nad svými problémy a nad Vaším řešením.

Jeden z nejlepších způsobů, jak umožnit uživateli, aby se soustředil na informace, místo aby se pozastavoval nad designem (a plýtval svoji pozornost), je neměnit design napříč webem.

Zachovejte určitý řád na Vašich stránkách. Neměňte způsob, jakým jsou jednotlivé prvky designovány.

Zachovejte konzistenci v designu Vašeho webu. Vašim návštěvníkům to ulehčí čtení Vaší stránky. A Vám to usnadní získávání nových zákazníků.

Závěr

Přitáhnout návštěvníky na web je jen jedna část procesu, který Vám získá víc klientů nebo prodá víc produktů. Udržet návštěvníkovu pozornost je také velice složitá záležitost, která souvisí s mnohými věcmi, kterých si většinou nejsme vědomi.

Když už máte pozornost Vašich návštěvníků, tak se ujistěte, že ji využíváte správně.

Jako vždy: všechno začíná s Vašimi cíli, kterých se na stránce snažíte dosáhnout. Upoutejte návštěvníkovu pozornost, neplýtvejte jí a zaměřte ji na ty prvky na stránce, které Vám pomohou splnit si své cíle.

 

E-mail: info@brightline.cz

Korespondenční adresa: Novodvorská 1005/150, Braník, 142 00 Praha 4

Název společnosti: Leadit Services s.r.o.

IČO: 06805795

Zásady zpracování osobních údajů

angle-downcrossmenu